• Een amateur-vormgever maakte een ‘klassieke’ landkaart van het internet, waarop 3.000 websites zijn weergegeven als landen.
  • Martin Vargic besteedde 1.000 uur aan onderzoek naar de populariteit en kenmerken van elke website.
  • Hij maakte de eerste versie in 2014 en baseerde zich op de stijl van de kaarten in het tijdschrift National Geographic.

Toen kunstenaar en amateur-vormgever Martin Vargic zeven jaar geleden begon aan een project om het internet te visualiseren, zag hij het internet niet als een reeks nullen en enen, of als een verzameling gigantische servers die onze digitale bewegingen opslaan.

In plaats daarvan zag Vargic het internet als een planeet. Een planeet, zo dacht hij, die prachtig in kaart gebracht kon worden.

Vargic zette in 2014 zijn eerste kaart van het internet op zijn website. Hij was toen nog een student in Slowakije. 

Hij werd geïnspireerd door de in stripstijl ontworpen “kaart van internetgemeenschappen” van Randall Munroe, die in 2007 op de website xkcd verscheen. Maar Vargic gebruikte Photoshop om zijn kaart op te maken in de stijl van kaarten zoals die te zien zijn in het tijdschrift National Geographic.

Vargic ontwierp zijn eerste landkaart in 2014, maar vond het in 2021 tijd voor een update. 

“Het internetlandschap is behoorlijk veranderd en de eerdere kaart was verouderd”, vertelde hij aan Insider. “Ik heb me ook ontwikkeld als kunstenaar en vormgever en dacht dat de landkaart van het internet een update verdiende. Bovendien vond ik dat het concept verder kon worden verdiept en uitgewerkt op grotere schaal.”

Na meer dan 1.000 uur was daar dan zijn meest gedetailleerde versie. Eerdere landkaarten waren gemaakt op basis van zo’n 200 websites, de versie van 2021 bestaat uit maar liefst 3.000 websites.

Op de kaart wordt elke website afgebeeld als een land en ze worden gegroepeerd in verschillende clusters, zoals nieuwssites, sociale netwerken, e-commerceplatforms en zoekmachines. 

Vargic maakte de grootte van een website op de landkaart afhankelijk van de gemiddelde bezoekersaantallen tussen januari 2020 en januari 2021 die worden gemeten door Alexa Rank. Deze dochter van Amazon meet hoe populair een website is op basis van aantallen unieke bezoekers en paginabezoeken.

Het midden van de kaart toont de “kern en ruggengraat van het internet zoals we dat nu kennen”, zegt Vargic. Hier vinden we leveranciers van internetdiensten, zoals Orange, Xfinity en Verizon, die worden omringd door browsers (waarvan Google Chrome de belangrijkste is).

Het ‘dark web’ is diep in het zuiden van de van kaart aangegeven.

Map of the internet
Het centrum van de kaart toont de “kern en ruggengraat van het internet zoals we dat nu kennen.”

De landkaart bekijken is een reis op zichzelf. Elk “land” is weergegeven in de hoofdkleur van het desbetreffende merk, met de namen van oprichters en bedrijfsleiders als hoofdsteden, en tussen de 20.000 en 30.000 “steden” die de  kenmerken, diensten en betrokken personen weergeven.

Zo kan je bijvoorbeeld in het land van Facebook (verreweg de grootste in het cluster van de sociale media) kenmerken zien als De Vallei van Vrienden, Cyberpesten Bergketen, het Schiereiland van Aandachtzoeken en De Duckface Bergen.

In het buurland Instagram zie je de Filter Heuvels die worden omringd door de Clan van Kardashian-Jenner, terwijl in Reddit de Mod Mountains en Karma Hills worden geflankeerd door iconische subreddits en gebruikers.

Screen Shot 2021 05 11 at 13.46.11

In het land van Facebook (verreweg de grootste in het cluster van de sociale media) kan je kenmerken zien als De Vallei van Vrienden, Cyberpesten Bergketen, het Schiereiland van Aandachtzoeken en De Duckface Bergen. 


Map of the internet

Business Insider bevindt zich in het nieuwscluster, naast The New York Times.

 

In het nieuwscluster vinden we Business Insider naast The New York Times, The Wall Streeft Journal en Vox ten noorden van de BBC, CNN en Fox News en nog vele andere nieuwsdiensten die worden weergegeven als steden.

“Toen ik de kaart aan het maken was, moest ik behoorlijk veel onderzoek doen naar de inhoud van de websites, hun diensten, kenmerken en meest populaire gebruikers. Dat was niet heel gemakkelijk met al die verschillende talen”, zegt Vargic.

De kaart van 2021 heeft behalve meer websites in vergelijking met de eerdere versie ook een heel andere inhoud, omdat het internetlandschap is veranderd en er nieuwe platformen zijn bijgekomen. Volgens Vargic zal ook deze kaart verouderd raken, omdat het internet zich blijft ontwikkelen. Hij denkt dat hij aan het eind van dit decennium weer een nieuwe kaart moet maken.

Vargic hoopt dat mensen met zijn landkaart op een inzichtelijke manier een idee kunnen krijgen van het internetecosysteem door “de oneindige complexe chaos van het wereldwijde web in een hanteerbare en begrijpelijke vorm te gieten.”